Batohy


Trochu zavádějící označení kapitoly, protože nejen batohy si hoví na našich zádech při nošení břemen, ale jsou zde nejrozšířenějším “druhem”, a proto tedy “batohy” ať už se jedná o malé batůžky, krosny tedy batohy s vnější konstrukcí či nejrozšířenější batohy s vnitřní konstrukcí. Ještě předtím než se začnete zajímat o samotné batohy si musíte sami ujasnit co budete od batohu požadovat. Zamyslete se nad otázkami jako jsou tyto: - Jak dlouhé budou vaše aktivity? V jakém ročním období či počasí? - Jak často v roce budete batoh nosit a jak velký náklad? - Jaký bude převážně terén ve kterém se budete pohybovat a k jaké aktivitě batoh má být určen? Před výběrem batohu si tedy odpovězte na všechny otázky, protože bez toho si nelze správně vybrat, pokud vlastně nevíte co chcete. A když už máte jasno není problém si vybírat. Tedy skoro není, hned první problém nastane při výběru správné velikosti, přesněji tedy objemu batohu.


Batohy o objemu 30 – 50 litrů


Kategorie nejmenších batůžků pro outdoorové použití. Je zde velký výběr podle předpokládaného použití a podle toho jak jsou takovéto batůžky konstruovány. Horolezec bude mít jiné nároky na batoh na lezení než cestovatel na stopu či prohlídce města. Při lezení po skalách nebo v horách či na feratách vám bude např. vadit každý popruh, přezka nebo nějaký ten úchyt na batohu navíc, který na tuto činnost nepotřebujete a takto vám bude akorát přidělávat starosti různým zachytáváním o skalní výčnělky apod. (např. při lezení úzkých spár a komínů). Běžně však takovýto objem batohu stačí na víkendové outdoorové akce různých druhů. Někdy sice objem omezuje, ale také většinou tříbí váš smysl pro to, nechat zbytečnosti doma. Odměnou vám za to je, mít minimální problémy s batohem, ať už s váhou či jeho velikostí.

Batohy o objemu 50– 70 litrů


Nejrozšířenější kategorie batohů, které jsou velice dobře známy všem možným dobrodruhům. Jsou dostatečně prostorné i pro dlouhé pobyty v přírodě v našich podmínkách. Pokud jste skromní, stačí i v zimním období. Uvažte zda vaše akce jsou tak náročné, že potřebujete větší batoh, jestli se tedy dá ještě o batohu mluvit. Většinou bude ohromný batoh označován jako popelnice, hřbetolam, krysa apod. Zvláště tehdy, pokud ho má dotyčný na zádech a snaží se dostat na nějaký kopec. Pozor v této kategorii je důležité na jaký náklad je stavěn nosný systém. Mnoho i velkých batohů není přímo určeno na nesení velkého nákladu nebo pouze s minimálním komfortem, protože jejich nosný systém si s velkou hmotností moc nerozumí.

Batohy o objemu 65litrů a více


Pokud tedy vaše ambice míří výš, prosím zde jsou batohy do nejnáročnějších podmínek připraveny vám sloužit s tím, že se v nich bude nosit kvanta věcí a těžké náklady. Velký objem, kvalitní použité materiály a komfortní nosný systém, vše určeno k nošení těžkých nákladů.

Nosný systém


Bezesporu je nejdůležitější část batohu. Protože to, jak se batoh ponese, rozhoduje o tom, jestli je batoh dobrý nebo špatný. Tedy přesněji o míře komfortu. Někdo se smíří s menším komfortem za nižší cenu či při požadavku nižší váhy batohu. Ovšem pro klasické použití outdoorového batohu je role nosného systému zásadní, protože kdo by nechtěl mít batoh co nejpohodlnější? Samozřejmě samotné tělo batohu je také potřeba mít přizpůsobené svým požadavkům, ale vždy až po nosném systému. Ideální by bylo, kdyby se dalo vybrat tělo batohu samostatně, nezávisle na nosném systému a k němu přidělat nosný systém, který vám nejlépe sedí. To by pak byl ideální batoh. Ale zpátky do reality. Nosný systém je zde od toho, aby “převzal” hmotnost nákladu a rozdělit ji do bederního pásu a nosných popruhů vašeho batohu. Zároveň závisí na možnostech stabilizace nákladu a vzdálenosti těžiště nákladu od těžiště člověka (zde velmi také závisí na balení batohu) a také na komfortu, tedy většinou na odvětrání. To se většinou řeší rozpěrnými vlákny což dnes začíná být běžná součást i českých batohů. Rozpěrná vlákna představují zatím to nejlepší řešení díky tomu, že umožňují člověku záda “větrat” a přitom mají minimální nasáklivost vody při propocení a za nepřízně počasí. Důležitou součástí nosného systému je výztuha. Ta umožňuje koncentrovat a redistribuovat váhu nákladu do nosného systému. To je známé již dlouhou dobu, od výroby prvních krosen na dopravu nákladů v horách či na salaše. Proto se výztuhy promítly i do výroby batohů a krosen pro turistické účely. Ovšem s postupem času a rozvojem batohů s vnitřní konstrukcí se občas na funkci konstrukce pozapomnělo, což znamená, že mnoho batohů má vnitřní konstrukci nedostatečnou, tedy nedostatečně tuhou, která díky nedostatečné pevnosti nemůže přenést správně hmotnost do nosného systému. To ostatně také souvisí s provedením hlavních prvků nosného systému, bederního pásu a nosných popruhů, kde mnohdy není dostatečná opora pro velký náklad.

Batohy bez konstrukce


Většinou to jsou batohy menšího objemu a spíš jen batůžky, ale občas se objevují i větší batohy. Mají jen minimální konstrukci, nebo vůbec žádnou. Konstrukce bývá většinou zaměřena na komfort nošení a tedy větrání, než na distribuci váhy. U některých je výztuha z pěnového materiálu po celé ploše zad. Hlavní výhodou je to, že jsou lehké, skladné a relativně levné a je zde velká škála modelů postihující nejrůznější aktivity.Nevýhodou je snad akorát to, že nejsou vhodné na nošení těžších nákladů, ale protože na to ani nejsou určeny, tak je to spíš akademická námitka. Nyní se často vidí i batůžky konstruované k nesení pouze na jednom rameni, ale to je vhodné do města a skutečně pouze na nenáročné výlety i když je pravda, že běžný lehký baťůžek občas také nesu jen na jednom rameni i na horských stezkách.

Krosny


U nás minimálně rozšířené, což je velká škoda. O moderní podobě se už vůbec nedá mluvit. Přesto jsou moderně provedené krosny výborné a na nošení přetěžkých nákladů nejvhodnější. Mají pevnou konstrukci, která přenáší veškeré síly, takže je možné nosný systém velice vhodně vyladit. Často se zmiňuje také jejich nižší cena, ale to jen ve srovnání v zahraničí s batohy. Hlavní výhodou tedy je velká nosnost těžkých a neskladných nákladů. Mají velký objem a ten bývá vhodně rozdělen a spolu s množstvím kapes účelně organizuje vnitřní objem. Komfort zajišťuje také lepší větrání. Nevýhoda je zřejmá a proto také u nás krosny nejsou skoro vůbec používané. Jsou mnohem méně stabilní v terénu. Většinou jsou také širší a těžkopádnější.

Batohy(s konstrukcí)


Většina batohů u nás provozovaných jsou batohy s vnitřní konstrukcí, takže se na tento typ zaměříme podrobněji. Hlavní výhodou batohů s vnitřní konstrukcí je to, že umožňují lepší spojení člověka-nosiče a nákladu, díky mnohem bližšímu těžišti nákladu a osoby. Díky tomu jsou vhodné i do náročného terénu a méně omezují pohyblivost. Nevýhodou se může zdát to, že vyžadují mnohem pozornější balení pro zachování svých vlastností a stále i přes pokroky (použití rozpěrných vláken apod.) je komfort a zvláště větrání horší, neboť batoh přiléhá přímo k tělu. Asi nejdůležitější je si uvědomit, že hmotnost do asi 20 kg je schopen komfortně odnést na vašich zádech téměř jakýkoliv batoh s nosným systémem a s výztuhou. Pokud tedy nenosíte větší náklady, nemá smysl investovat velké peníze do super odolných a drahých nosných systémů určených pro těžké expediční náklady. Ovšem pokud nosíte často větší náklady, tak vám většina batohů nebude dostačovat, protože komfort nošení je tím drasticky zhoršen. Ovšem to se plně pozná až po porovnání s lepším batohem. Bohužel většina batohů české a slovenské provenience spadá do kategorie batohů s nosným systémem do 20 kg. Zatím neznám žádný, který by byl určen ke komfortnímu nošení nákladu přes 30 kg. Ostatně pokud nemíříte do náročného terénu, tak při nošení velkých a těžkých nákladů se určitě lépe uplatní krosna. Žádný nosný systém vám náklad sice neulehčí, ale rozdíl v komfortu nesení je obrovský. Časté jsou také nářky nad velkou váhou pevnějších nosných systémů. Zde je třeba si uvědomit, že čím těžší náklad, tím pevnější nosný systém a tím nutně více materiálu a větší váha. Nelze čekat od kilového pytle z Cordury stejné pohodlí jako od vypolstrovaného anatomicky tvarovaného nosného systému, který ovšem i váží o dost víc. Váha batohu velikosti 75 litrů s pevnějším nosným systémem se běžně pohybuje kolem 2 až 3 kg. Tato hmotnost může být pro určité akce překážkou, zvláště když zápasíme s gramy. Proto také je třeba zvážit o co nám jde především. O životnost batohu, o komfort nošení i za parného léta, nebo naopak o co nejmenší váhu a to že větrání nepotřebujeme, když je batoh určen na jednu akci pouze do zimních podmínek. Ostatně opět si můžeme připomenout J. Pavlíčka a jeho známou knihu: "Poměr vlastní váhy batohu k nosnosti je úzce spjat s životností materiálu – platí čím pevnější, tím těžší. Pro extrémní podmínky, kdy zápasíme s gramy, je vhodný půlkilový batoh o obsahu 120 litrů a nosnosti 50 kg. Jeho životnost je 100 – 200 dní akce, při šetrném zacházení i déle! Tento batoh může sloužit i jako nánožník k zesílení tepelné ochrany. Krosny mají spousty mrtvé váhy na konstrukci a jsou příliš těžké. Větší pohodlí a větrání zad výhody tohoto batohu nevyváží! K samovýrobě takového jednorázového batohu potřebujete jen 2 běžné metry pevné “šusťákoviny”, 1 m autopopruhů, 4 m užších popruhů a dvě samosvorky. Pak už pouze 6-8 hodin domácí práce! Má trojité dno, 20 cm ode dna je zdvojený, podšité jsou všechny úchyty popruhů. Takovýto batoh sice vyžaduje pomoc kolegy při nandávání i sundávání batohu ze zad, ale cesty které s těmito batohy byly v osmdesátých letech vykonány, zasluhují dodnes náš obdiv!" My se budeme dále věnovat klasickému batohu určenému na outdoorové použití. Tedy batoh univerzální a s přiměřeně dlouhou životností. Takový batoh se skládá z těla batohu (zde máme náklad), konstrukce, která přebírá a soustřeďuje hmotnost nákladu do nosného systému a samotné “připojení” k tělu člověka, což zprostředkovává v hlavní míře bederní pás a nosné popruhy, které by měly být prodyšně polstrovány vzhledem ke komfortu za parného léta.

Konstrukce


U batohů s vnitřní konstrukcí se nejčastěji používá provedení konstrukce ze dvou paralelních duralových listů. Největší rozmach začal roku 1967 u firmy Lowe Alpine která představila svou řadu Expedition s konstrukcí Parralax ze dvou duralových listů. Vlastně dodnes je to nejrozšířenější sytém, i když se zkoušejí i jiné rozmístění a doplňky. Jde totiž o to, že pokud je konstrukce z běžného materiálu, tak je měkká a jednoduše formovatelná rukou na kontury vašich zad. Ale když je jednoduše tvarovatelná, tak jednoduše zkolabuje pod váhou 40 kg nákladu a nemůže dokonale plnit svou funkci. Takže různí výrobci to řeší různě. Od použití kvalitních duralových slitin (např. Kelty či McHale) přes výztuhy z uhlíkových vláken (např. Gregory a Dana Design), hodně je také rozšířen koncept doplnění klasické duralové konstrukce plastovou výztuhou (Lowe Alpine, The North Face, z evropských firem Tatonka, VauDe či Deuter). Tato plastová výztuha pomůže zpevnit konstrukci a zároveň také tvaruje batoh a v neposlední řadě zlepšuje organizaci nákladu, kdy vás nic netlačí do zad. Ke konstrukci mají velmi blízký vztah také kompresní popruhy. Ty totiž kromě toho, že slouží k přichycení spousty věcí, mají hlavní úlohu ve stabilizaci nákladu a udržení plochého profilu batohu. Protože čím je batoh hlubší a tedy dál od těla člověka tím má také dál těžiště a tím víc to člověk musí kompenzovat předklonem.

Zpět